Adverteren via social media

Het zal je niet verbazen dat de beste manier om online te adverteren met video via social media is zoals bijvoorbeeld Facebook. Bijna iedereen maakt er tegenwoordig gebruik van. Door de sterke groei van deze social media en de opkomst van smartphones is video in het afgelopen zeer toegankelijk geworden. Met name Instagram is hard gegroeid blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Deze groei is ideaal voor bedrijven en instanties om op die manier contact te krijgen en onderhouden met hun doelgroep.

In deze blog staan alle voor videomarketing relevante social mediaplatformen op een rijtje met hun belangrijkste eigenschappen.

Bron:  N  ewcom.nl

Bron: Newcom.nl

 

YouTube

YouTube is het grootste videoplatform ter wereld. Wereldwijd heeft YouTube meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand. Naast dat YouTube een social mediaplatform is, wordt het ook gebruikt als zoekmachine. Momenteel is YouTube de tweede grootste zoekmachine van de wereld.

Door het enorme bereik is YouTube ideaal voor videomarketing. Door middel van AdWords kan er een campagne opgestart waarmee de juiste doelgroep getriggerd wordt. Je kunt je kijkers uitkiezen op basis van locatie, demografie, zoekwoorden en interesses. De campagne kan op elk moment gestart en weer stopgezet worden met een paar klikken.

YouTube houdt uitgebreid informatie bij over de weergave van jouw video’s. Deze informatie wordt in overzichtelijke grafieken weergegeven zodat je de campagnes kunt verfijnen voor een hoger rendement.

Een van de grootste voordelen van adverteren via YouTube is dat je pas betaalt op het moment dat er interactie is. Als een kijker kort naar de video kijkt of er niet op klikt, betaal je ook niets. Je betaalt dus alleen voor de kijkers die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en niet voor de kijkers die op de skipknop drukken.

Bij YouTube kun je niet precies bepalen hoeveel weergaven je video gaat krijgen. Je kunt adverteren via YouTube vergelijken met een veilingmarkt. Je geeft zelf een dagelijks budget aan en de  ‘veilingsmeester’ kijkt naar verschillende factoren zoals het balans tussen vraag en aanbod, de relevantie van de zoekwoorden en hoe groot de kans is dat deze daadwerkelijk tot een actie van de kijker leidt om te bepalen wat de betreffende interactie voor jouw kost. De kosten per interactie verschillen.

 

Facebook

Na YouTube is Facebook het grootste videoplatform. Door live-video is Facebook recent hard gegroeid als het om video gaat en dus een belangrijke speler voor videomarketing.

Bij Facebook heeft elke adverterende, net als onze video’s, een doelstelling. Dat kan bijvoorbeeld naamsbekendheid zijn maar ook doelstelling die gericht is op het ondernemen van een actie door de kijker. Denk aan appinstallaties, verkeer naar je website, fysieke winkelbezoeken of het verkopen van producten uit je webshop. Facebook heeft een breed publiek als het om leeftijd gaat en is, op WhatsAapp na, het grootste social mediaplatform. Het platform kent een goede videospeler met weinig beperkingen. Doordat de kijkers kunnen reageren op video’s zorgt het voor interactie met de doelgroep waardoor Facebook erg geschikt is voor branding.

Bron: Newcom.nl  Facebook is het meest gebruikte sociale medium dat relevant is voor videomarketing. De gebruikers van het medium zijn zowel jonge als oudere mensen.

Bron: Newcom.nl

Facebook is het meest gebruikte sociale medium dat relevant is voor videomarketing. De gebruikers van het medium zijn zowel jonge als oudere mensen.

 

Instagram

Instagram is in 2012 overgenomen door Facebook en is op dit moment het hard groeiende sociale netwerk. 2,1 miljoen Nederlanders maken er dagelijks gebruik van. Instagram legt meer de nadruk op visuele expressies dan dat facebook dat doet. Dat betekend dat bij een bericht op Instagram altijd de foto of video centraal staat. Ideaal voor videomarketing dus. Naast een tijdlijn maakt Instagram ook gebruik van Stories waarin korte advertenties geplaatst kunnen worden met volledige schermweergave. Instagram is vooral populair onder jongeren tussen de 15 en 39 jaar.

 

Snapchat

Snapchat heeft ongeveer 1,3 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers. De app wordt meestal gebruikt door jongeren tussen de 13-25 jaar waardoor het een specifiekere doelgroep heeft dan de meeste andere social mediaplatforms. Snapchat wordt gebruikt voor het versturen van foto’s of video’s die maximaal 24 uur beschikbaar blijven. Sinds 2017 is het mogelijk om te adverteren met Snapchat. Snapchat werkt hard om te groeien en advertenties zullen hier een belangrijke rol bij gaan spelen. Op Snapchat kan een specifieke doelgroep bereikt woorden door middel van onder andere leeftijd, geslacht, geografie en interesses. Advertenties bestaan uit korte full screen videoweergaven van maximaal 10 seconde. Dit maakt het erg geschikt voor business-to-consumer adverteerders die hun betrokkenheid met hun doelgroep willen vergroten of onderhouden. Bij Snapchat betaal je niet per klik maar per view.

 

LinkedIn

LinkedIn is het welbekende platform voor zakelijk gebruik. Het heeft zo’n half miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Door middel van LinkedIn Ads is het mogelijk om te adverteren via het platform. De doelgroep kan geselecteerd worden op onder andere functie, branche, bedrijfsgrootte, geslacht, leeftijd en land. Doordat LinkedIn een zakelijk platform is, is het erg geschikt voor business-to-business advertenties zoals het promoten van vacaturevideo’s. Bij LinkedIn betaal je per vertoning of per klik. LinkedIn heeft uitgebreide statistieken wat het mogelijk maakt de advertenties te meten en bij te sturen.